Sneller verkopen op Marktplaats? Zo doe je dat

HomeInterieur

"Nancy, ik heb een tafel op Marktplaats gezet maar hij wordt nog niet zo vaak bekeken. Optimaliseer jij die advertentie eens voor me", zei een vriend laatst tegen me. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen vijf minuten was de advertentie geoptimaliseerd en de tafel was binnen een week verkocht. Hoe? Dat leg ik je graag uit, zodat ook jij voortaan sneller spullen verkoopt op Marktplaats.

Het belang van een goede titel

Net als een goede blogpost moet een advertentie een goede titel hebben, anders klikt niemand erop. Nog belangrijker: als mensen zoeken via de Marktplaats app zoeken ze automatisch alleen in de titel van de advertentie. Zorg dus dat daar alle belangrijke kenmerken in staan. De kleur, stof, afmeting, categorie, type, aantal en het merk. Dat zijn namelijk belangrijke keywords die mensen gebruiken in hun zoekopdracht.

ZGAN

ZGAN, wat? Dit is de afkorting voor Zo Goed Als Nieuw. Hij wordt veel gebruikt op Marktplaats, vooraan de titel. Ziet jouw product er nog zo goed als nieuw uit? Begin je titel dan met 'ZGAN'.

Synoniemen en extra woorden

Voeg extra woorden toe die mensen mogelijk gebruiken in hun zoekopdracht, bijvoorbeeld 'design' en synoniemen van het product dat je verkoopt. Verkoop je een eetkamerstoel van het merk HAY? Dan is het vast een kuipstoel. Voeg dat toe om mensen te bereiken die net op die term zoeken. Zo kom je tot een mooie, complete titel die alles bevat, bijvoorbeeld:

ZGAN 6 rode, stoffen eetkamerstoelen van HAY | AAC22 | Kuipstoelen | Design

Voeg altijd synoniemen toe aan je titel. Verkoop je een eetkamerstoel? Schrijf er dan bij wat voor type het is (bijvoorbeeld 'eetkamerstoelen' of 'kuipstoelen').

Afbeeldingen

De eerste afbeelding is de enige die mensen zien tijdens het scrollen. Zorg dus dat 'ie opvalt. Ik fotografeer een product vaak op de grond om hem af te laten steken tegen de houten vloer. Zorg daarnaast dat je foto's:

  • Zo min mogelijk rommel bevatten
  • Licht zijn met voldoende contrast
  • Vanuit verschillende hoeken het product laten zien
  • Laten zien hoe het product staat. Verkoop je een jurkje? Trek het aan. Verkoop je een vaasje? Laat zien hoe je het combineert of zet er een mooie bos bloemen in.

Categorieën en kenmerken

Je plaatst je advertentie natuurlijk in de juiste categorie. Daarnaast is het belangrijk om de kenmerken van je product aan te geven. Niet alleen in de omschrijving, maar ook in de opties die daarvoor beschikbaar zijn. Kenmerken worden gebruikt als filters in een zoekopdracht. Heb je ze niet ingevuld? Dan komt je advertentie niet naar voren als je potentiële koper een filter instelt. Verkoop je schoenen, vul de maat in als kenmerk, in je titel én omschrijving. Zo ook voor de kleur, staat, maat / afmeting en materiaal.

De prijs

Geef een realistische prijs aan die net wat hoger ligt dan je eigenlijk wil krijgen. Zo hou je de ruimte om te onderhandelen. Wat is een realistische prijs? Bekijk altijd vergelijkbare advertenties om dat goed in te kunnen schatten. Stel je een vraagprijs in van €50,-? Laat mensen dan bieden vanaf €25,-. Zo geef je duidelijkheid aan de potentiële koper en voorkom je biedingen waarvoor je eigenlijk de moeite niet eens wil nemen om naar het postkantoor te lopen.

De omschrijving

Bij het zoeken naar een product op je mobiel heb je de mogelijkheid om aan te vinken dat je kan zoeken in titel en omschrijving. In de omschrijving kun je meer tekst kwijt en zo heb je meer kans om een woord te gebruiken waar jouw potentiële koper naar zoekt.

Context

Als iemand je advertentie open klikt, begint het verkopen. Leg uit waarom je het product verkoopt, of het fijn in gebruik is en wat de koper ermee kan. Als het past, geef tips over hoe je het product combineert. Verkoop je een paar schoenen, vertel dan dat ze lekker zitten, geef tips over wat er leuk bij staat en vertel wanneer je ze het beste draagt.

Kenmerken & synoniemen

Zijn ze weer, die kenmerken. Beschrijf alle kenmerken van je product nogmaals in de omschrijving, niet alleen in de titel. Dus merk, materiaal, maat, categorie, afmeting en type product. Gebruik in de omschrijving zoveel mogelijk relevante synoniemen van het product en geef aan of het een design product is. Mensen zoeken vaak op 'Design + productcategorie'. Maak daar gebruik van als je wat moois te verkopen hebt.

Door te zoeken op producttype + design heb ik veel mooie marktplaats-vondsten gescoord, zoals de stoelen op de foto hieronder. Lukt het jou niet om leuke items te vinden op Marktplaats? Lees deze tips over design items scoren op Marktplaats.

Vergelijkbare merken en stijl

En dan tot slot mijn aller-belangrijke verkooptip: voeg vergelijkbare merken toe in je omschrijving. Verkoop je een design stoel van het merk HAY? Dan is de kans groot dat jouw product ook in de smaak valt bij mensen die zoeken naar een stoel van het merk Muuto.

Sluit je advertentie daarom altijd af met een flinke lijst van zo'n 20-30 vergelijkbare merken en winkels. Als ik een stoel van HAY wil verkopen, zou ik Muuto, Ferm Living, De Bijenkorf, Deens.nl, Flinders, Bolia, Scandinavisch, zelfs IKEA in de omschrijving zetten. Zo genereer je veel meer bereik met je advertentie en hoe meer mensen je bereikt, hoe groter de kans op verkoop.

Zet 'm op!

Geschreven door
Nancy

In sommige blogs maak ik gebruik van affiliate links. Shop je via zo'n link? Dan krijg ik een kleine commissie. Dat kost jou niets extra's, maar helpt mij om deze website te onderhouden. Shop bijvoorbeeld via een van onderstaande webshops. Het wordt gewaardeerd!

VTwonen - Bol.com - FonQ - Dille & Kamille - Etsy - De Bijenkorf - Plantje.nl - Amazon - Hema - Wehkamp - Coolblue - Sissy Boy - Made - Kees Smit - Praxis - Nordic Nest